VG: Piloter gruer seg til å gå på jobb på grunn av tekniske problemer med ambulanseflyene

Ifølge VG sendte Norsk Flygerforbund en bekymringsmelding til Luftfartstilsynet søndag.

DEL

(iFinnmark) Ifølge VG opplever pilotene flere problemer med flyene av typen Beech B250 Kingair som Babcock bruker:

  • Antikollisjonssystemet med bakken fungerer ikke som det skal. Det sender ut falske beskjeder
  • TCAS-systemet, som kommuniserer med andre fly i lufta, gir ikke kommandoer om å klatre opp/synke ned
  • Pilotenes standbysystem viser feil, for eksempel at flyet svinger når det flyr rett frem
  • Surging, altså motorbortfall på en av motorene oppstår under innflyging i lav høyde

Ifølge avisa fremgår det av bekymringsmeldingen at flere feil kan oppstå samtidig, under samme flygning.

– Det er oppskriften på en katastrofe. Summen av alt dette skaper en så stor risiko at våre medlemmer gruer seg til å gå på jobb. Det er en uholdbar situasjon, sier forbundsleder Yngve Carlsen til avisa.

VG skriver at piloter gruer seg til å gå på jobb på grunn av tekniske problemer med ambulanseflyene.

Under en pressekonferanse i Tromsø søndag sa Driftssjef Hilde Skjurelv i Babcock Norge:

– Vi deler den frustrasjon og fortvilelsen over at de flyene vi har investert i, og som skal lever tjeneste 24/7 - ikke er på det tekniske nivået vi hadde forventet. Og som er vanlig å få når en kjøper nye fly. Vi har tre slike fly i Sverige som ikke har vært i nærheten av de tekniske utfordringene som vi har støtt på.

Les saken hos VG.

Artikkeltags