Har elever fra hele verden: – Vi trenger flere frivillige!

TRENGER FRIVILLIGE: Vestvågøy Røde Kors trenger flere hjelpere til norskopplæring. (Illustrasjonsbilde fra Knutstad asylmottak for enslige mindreårige. Mottaket ble nedlagt i 2017)

TRENGER FRIVILLIGE: Vestvågøy Røde Kors trenger flere hjelpere til norskopplæring. (Illustrasjonsbilde fra Knutstad asylmottak for enslige mindreårige. Mottaket ble nedlagt i 2017) Foto:

Torsdag starter Vestvågøy Røde Kors opp norskopplæringen etter ferien. Med 33 elever fra hele verden er behovet for frivillige stort.

DEL

Lærer Ann-Kristin Stensen startet tilbudet med norskopplæring for asylsøkere på Ballstad i 2015, på eget initiativ. I 2016 ble tilbudet organisert under Vestvågøy Røde Kors. I høst har 33 deltakere fra alle verdenshjørner benyttet seg av tilbudet om to timers norskopplæring ved Leknes skole hver torsdag.

Stor bredde
Stensen forteller at elevgruppen er bredt sammensatt, både geografisk og nivåmessig.
– Vi har bosatte flyktninger fra blant annet Etiopia, Eritrea, Syria, sier Stensen.

Flyktningene følger det obligatoriske introduksjonsprogrammet som tilbys i kommunen, som skal gi deltakerne grunnleggende ferdigheter i norsk, innsikt i norsk samfunnsliv og forberede dem til arbeid eller utdanning.
– I tillegg deltar arbeidsinnvandrere fra blant annet Italia, Latvia, Polen på norskkurset, sier Stensen, som har lærer Sonja Rypeng med seg i undervisningen.

Prat i praksis
De to lærerne deler elevene inn i mindre grupper, etter nivå. Det er her behovet for ekstra hjelpere kommer inn. Elevene trenger å praktisere ved å prate, simpelthen. Stensen forklarer at elevene får god lese- og skrivetrening i kommunens introduksjonsprogram – men de får for lite praksis.
– Elevene sier at de forstår det læreren sier i klasserommet. Men det blir noe annet når de kommer ut i samfunnet, som i butikker eller hos legen. Da blir det vanskelig, sier Stensen.

Krav: må like mennesker
De to lærerne har hatt en gruppe på rundt fem frivillige, som har stilt opp med mer eller mindre jevne mellomrom gjennom høstens undervisning. Jo mer regelmessig folk kan stille, jo bedre er det for flyten og kontinuiteten i undervisningen, som foregår på Leknes skole i to kveldstimer hver torsdag.

– Hvilke krav stiller dere til de frivillige?
– Ingen andre enn at de må like mennesker, og at de kan snakke norsk med dem! smiler Stensen, som, til tross for de romslige kvalifikasjonskravene, medgir at det hadde vært fint å få med flere med lærerkompetanse.
– Å ja, ja! Behovet er enormt. Vi har også skoleelever på kursene, som har behov for leksehjelp og annen oppfølging, sier norsklæreren.

 – Vi håper at folk kan stille! Det er bare å ta kontakt, avslutter Ann-Kristin Stensen.

Artikkeltags