Programtekster SiT 2018

Artikkelen er over 1 år gammel

Her er omtale av alle forestillingene under Stamsund teaterfestival 2018.

DEL

FORESTILLINGSPROGRAM

Annie Dorsen - The Great Outdoors

 

Annie Dorsen tar sin lek med kunstig intelligens og algoritmer opp til nye høyder i denne forestillingen. I The Great Outdoors stiger publikum inn i en dome med en digital himmel, en hellig hvelving, som for å motta fremtidens nåde og beskue internettets indre verdensrom. Det kunstige landskapet er like sublimt som naturen selv: overveldende, fryktinngytende, uforutsigelig og vakkert – en påminnelse om hvor små og skjøre vi er i møte med det uendelige. Annie Dorsen fremfører her en monolog basert på ulike kommentarfelt på internett, mens bilder og tekst flimrer over nattehimmelen. Manus er komponert av en robot, nærmere bestemt en algoritme, programmert til å tyde ordenes mening og sette dem sammen til fullstendige setninger. Fra kveld til kveld klipper og limer den fra sosiale plattformer som Reddit, hvor folk poster linker og bilder og kommenterer saker og ting som opptar dem. På samme måte som for oss, er det lettere for maskinen å tyde et enkelt budskap. Forestillingen beveger seg mellom det enkle og komplekse, mellom orden og kaos.

The Great Outdoors er en ambivalent kjærlighetserklæring til en verden i konstant endring. En kunstig verden av økende kompleksitet er satt som en beskyttende kuppel mot en naturlig verden vi er mer og mer fremmed for. Alt du er omgitt av er kunstig, storslått og intelligent.

Av og med: Annie Dorsen

Tekstprogrammering: Miles Thompson/Marcel Schwittlick

Stjerneshowdesign: Annie Dorsen/Ryan Holsopple

Komponist: Sébastien Roux

Dramaturg: Onome Ekeh

Stjerneprogrammerer: Ryan Holsopple

Teknisk sjef: Ruth Waldeyer

Co-produsert av: BIT Teatergarasjen, Crossing the Line Festival og Noorderzon Performing Arts Festival Groningen og Festspillene i Bergen.

Presenteres i samarbeid med: KODE.

Støttet av: The Hermès Foundation within the framework of the New Settings Program. King’s Fountain; a 2017 Foundation for Contemporary Arts Grants to Artists Award. Abrons Arts Center (New York, NY)

Delvis utviklet av: Live Arts Bard at the Richard B. Fisher Center for the Performing Arts at Bard College (Annandale on Hudson, NY)

Eirik Fauske - Vi er dette auget

 

Ein stad i universet, finns den planetariske tåka The Helix Nebula. Den består av ei døyande stjerne. Tåka blir òg kalla The Outer Eye eller The Eye of God. Den ligg 700 millionar lysår unna, det er ein formasjon av stjernestøv, som ser.

Vi er dette auget er eit langsiktig framsyningsprosjekt som testar ut teaterreisa som teaterform, og som undersøker ulike publikumsposisjonar, eit forsøk på og ein søken etter eit større vi. tidlegare

høyrde eg stemmer frå vi

eit vi

dette vi-et snakka og sang framtidssong

syng den songen for meg

Av og med: Eirik Fauske, Ida Grimsgaard, Marit Grimstad Eggen, Camilla Vatne Barratt-Due, Kjersti Aas Stenby og Erik Bauck Bårdstu

Prosjektet er finansiert av: Stamsund Internasjonale Teater, Villa Lofoten

Eva Meyer-Keller - Death is Certain

 

Kirsebær har ømtålig hud, kjøtt og en slags bein på innsiden. Saften er som rødt blod. Når du behandler dem som mennesker av og til behandler andre mennesker, blir bærene menneskelige selv, eller levende objekter, som vi kan identifisere oss med. I forestillingen Death is Certain har Eva Meyer-Keller satt søte kirsebær i hovedrollene. Stilkene er fjernet fra fruktene, men de er verken vasket eller utsteinet. Istedenfor blir de drept. Hun gjør dette manuelt, på en måte som gjør det hverdagslige til noe brutalt.

Tilskueren blir påminnet om filmatiske dødsfall, og henrettelse som realitet, hvordan det faktisk skjer: Assosiasjoner fra individuell og kollektiv erfaring møter den søte død ved kjøkkenbordet. I forestillingen skjærer, fragmenter og brenner den Berlin-baserte kunstneren Eva Meyer-Keller kirsebær i en sirlig, minutiøs prosess, som utsetter dem for tallrike former for tortur. Bærene er stiliserte subjekter og hverdagsting blir til drapsvåpen, som assosieres med et torturscenario. Meyer-Keller fremmedgjør tegnestifter, plastkopper og nåler, setter de i arbeid på kirsebærene for slik å sette opp et diskursivt rammeverk for dette rollespillet. Det virker som om ingen er trygge, for vi har alle konkrete bilder i minnet: Bilder fra film, erfaringer, nyheter – saker som, når alt kommer til alt, innvirker på disse handlingene, som gir kirsebærene liv. Konsistens og farge på kirsebærene er valgt ut med omhu, for slik å skape den perfekte symbolske kropp for eksperimentene de utsettes for. Meyer-Keller deltar i et brutalt, ironisk spill, med våre indre forestillinger om vold.

Produksjon: Eva Meyer-Keller

Organisering: Alexandra Wellensiek

Med vennlig støtte fra: Vooruit Gent, Stuk Leuven

Takk til: Alexandra Bachzetsis, Juan Dominguez, Mette Edvardsen, Cuqui Jerez, Martin Nachbar, Rico Repotente

Verk Produksjoner - Manifest United

 

Med utgangspunkt i kunstneriske manifester fra de siste hundre årene, fordyper Verk Produksjoner seg denne gangen i en orkan av skiftende ideer, endringer og kunstnerisk innsikt. Manifestene er både eksentriske og skandaløse samtidig som de kombinerer humor, visdom og alarmerende krav.

Manifest United består av en kakofoni av stemmer fra ulike kunstretninger som futurisme og ekspresjonisme via kunstbevegelser som Judson Church og Dogme 95 med streif innom både kokkekunst, performance og samtalekunst.

Verk Produksjoner er kjent for sin episke og vaudevilleaktige spillestil med satiriske og politiske undertoner som skifter mellom historiefortelling, skuespill og improvisasjon. Tilnærmingen har alltid vært å åpne opp for alle muligheter og blande ulike stiler som etablerer en sterk tilknytning med publikum og en intens følelse av her og nå. Kompaniet har satt opp en rekke forestillinger siden de startet i 1998, blant annet kritikerroste Det Eviga Leendet (2010) og Stalker (2013) som begge vant Heddaprisen for årets forestilling. Kompaniet turnerer i både inn- og utland til varm mottakelse fra både presse og publikum.

Laget av: Saila Hyttinen, Fredrik Hannestad, Anders Mossling, Signe Becker, Per Platou, Tilo Hahn, Solveig Laland Mohn, Espen Klouman Høiner, Håkon Mathias Vassvik, Lea Basch,

Kjersti Alm Eriksen, Jon Refsdal Moe, Pernille Mogensen, Antti Bjørn

Foto: Signe Becker

Støttet av: Kulturrådet

Co-producere: Black Box teater (Oslo), Teaterhuset Avant Garden (Trondheim), BIT -Teatergarasjen (Bergen)

Nordland Teater - Sona/Zona

 

Slaveanleggets mørke historie.

Med forholdene til de russiske krigsfangene ved Nordlandsbanen under andre verdenskrig som en av inspirasjonskildene, tar Terje Skonseng Naudeer og tre skuespillere oss med på en drømmeaktig reise i menneskets iboende grusomhet og utholdenhet både frem i tid og utover grenser.

Regi og scenografi: Terje Skonseng Naudeer

Lyddesign Jim Oddvar Hansen

Medvirkende: Terje Ranes, Piotr Misztela og Preben Lillebø Rongve

Susie Wang - The Hum

 

THE HUM er en lyd noen venter på mens andre soler seg. Alle lengter etter kjærlighet. Kim og Sabine har meldt seg på et kurs i snorkling, men oppdager at de er kommet på feil strand.

- Helvete, tenker Sabine.

- Vad gör vi nu då, sier Kim.

Vi befinner oss i ytterkanten av samtida – en dement og evigung tilstand der fortida er glemt og framtida er farlig. Uten hukommelse og fulle av begjær vi ikke forstår, driver vi hverandre ned i et mørke der miljøet runker arven slik arven liker det best: primitivt. Vi kommer hele tida, men har ingen steder å gå.

SUSIE WANG er en teatergruppe som består av Trine Falch, Bo Krister Wallström, Martin Langlie og Mona Solhaug. Medlemmene har tidligere jobbet sammen i flere produksjoner, bl.a. som PUBLIKUM. Med bakgrunn fra performance og såkalt postdramatisk teater, er fokus nå å finne nye veier inn i fiksjonen. Susie Wang er oppvokst med knust verdensbilde, men i stedet for å reflektere verden i fragmenter, plukker hun opp bitene og setter dem sammen til dramatiske forløp basert på mimetisk tilstedeværelse og innlevelse. Susie Wang liker teater som tar fiksjonen på alvor og spiller på lag med drømmer, hallusinasjoner og fantasier.

Konsept: Susie Wang

Tekst/regi: Trine Falch i samarbeid med de øvrige medvirkende

Lyd/musikk: Martin Langlie

Lys: Bo Krister Wallström og Philip Isaksen

Scenografi: Susie Wang

Teknikk/scene: Ole Jørgen Løvås

Foto: Alette Schei Rørvik

Roller:

Sabine - Mona Solhaug

Kim - Mari Strand Ferstad

Barni - Kim Atle Hansen

Havet - Bente Alice Westgård

Barnet - Janne Aas

Støttet av: Norsk Kulturråd og Dramatikkens Hus

Alfredo Zinola & Maxwell McCarthy - Party

Foto:

 

Vi har laga fest, og du er invitert!

Liker du å høre på musikk på YouTube? Danser du når du hører favorittsangen din på radio eller på telefonen? Har du lyst å bli med i favorittmusikkvideoen din? Vi og!! Party er en interaktiv forestilling hvor publikum og utøvere danser sammen. Du kommer ikke for å være publikum, du er selve festen! Ingen sitteplasser, ingen chilling, bare svette. Sammen vil vi bygge et rom hvor vi kan danse og være gale. Du kan være deg selv, vær funky, vær snål, digg det!

Party er vår personlige invitasjon til å løsne på snippen, bli vill, til å slå ut håret. Vi tar med DJen, lyset, musikken og noen overraskelser... Vi skrur opp på maks, vi danser til krampa tar oss, og går inn i en ny verden sammen. En verden hvor du kan danse akkurat som du vil. Dette er en invitasjon til alle partyløvene – Vi sees der!

Av: Alfredo Zinola & Maxwell McCarthy

Fra og med: Alfredo Zinola, Maxwell McCarthy, Julia B. Laperrière

Musikkonsept: DJ Sarah Adorable

Scenografi: Vladimir Miller

Lys: Marek Lamprecht

Video: Telemachos Alexiou

Foto: Katja Illner

Spesielt takk til: Micaela Kühn Jara og Hannah Dougherty

Produsert av: Alfredo Zinola med tanzhaus nrw

Med støtte fra: Take-off: Junger Tanz, fabrik Potsdam in context of „Artists in residence“, BAAL novo Theater Eurodistrict. Stormopkomst Festival, Tanzhaus Zürich / ZÜRICH TANZT, Tanztendenz München

Sponset av: Kunststiftung NRW, Fonds Darstellende Künste e.V., Kulturstiftung Matrong, Kulturamt der Landeshauptstadt Düsseldorf and the Ministerium für Familie, Kinder, Jugend, Kultur und Sport des Landes NRW

Lost & Found Productions - Different Kinds of Stars

 

Different Kinds of Stars er et band som later som om de er et band. Med en fot i teaterverden og en lilletå i musikkbransjen spiller de punk som om det var en opera. Bandet i Stamsund består av Magnus Børmark, kjent fra Gåte og 22 på gitar, Henry Solstrand, gutten som ligner mest på Jesus og spiller best bass, og Johanna Kleive, et uoppdaget rytmisk fyrverkeri på hjemmelaga trommesett. Grunnleggere, vokalister og låtskrivere i bandet er Nikoline Spjelkavik fra Dverberg og Victoria Røising fra Fredrikstad som også utgjør teaterkompaniet Lost and Found productions.

“Som i den gode, gamle punken skriver vi musikk til ære for det vi hater og elsker i verden. Og vi er på et viktig oppdrag; Å gå i bresjen for at folk skal få være Different Kinds of Stars.” Searching through the dirty swimwear “Lost and Found”. A theater piece at its loudest. A time capsule of the NOW NOW. A dance with a stranger. A birthday-song for the newest born. A lullaby for the POST POST. We rewrite the future in menstruation blood - a fortune cookie maybe?

star dust, rock star, superstar

star wars, porn star, fallen star

star struck, star trek, david star

star fish, star signs, northern star

all star, sing star, shooting star

star light, star tour, christmas star

ringo starr, star map, shining star

star-spangled banner

starring me and my best friends

wannabe star, communist star

SUPERNOVA

(an exploding star that produces an extremely bright light)

Av: Lost and Found productions, i samarbeid med bandet

Stor takk til: Akademi for Scenekunst, Tim Finset, Alveland AS, Tom Rune Angell-Storö Juliussen, Hanne Røising, Leif Hugo Stubrud, Rita King, Svein Spjelkavik

Savna guitar hero: Ulf Knudsen

Smith & Sveen - Commonism

Foto:

 

La oss begynne...

Commonism er en dialog mellom to kunstnere fra England og Norge, begge anerkjente innenfor sine felt. I denne iscenesatte samtalen angriper de spørsmål om nasjonalitet, inter-nasjonalitet, teater og politikk. De snakker om hvem vi er – og hvem vi kan være - i denne tiden vi lever i.

Hva betyr det å leve i verden akkurat nå? Hva skjer med dagens samfunn? Hvilken rolle spiller kunsten i alt dette? Hva er det vi deler? Hva er det som splitter oss?

Og hva kan vi gjøre?

Kom og lytt til denne samtalen!

Kom og oppdag COMMONISM!

Skrevet og framført av: Amund Sjølie Sveen og Andy Smith

Co-produsert av: BIT Teatergarasjen

Finansiert av: Norsk Kulturråd

Støttet av: Lancaster Arts og Louise Blackwell

Smith & Sveen - Commonism

Valdimar Jóhannsson & Crazy Bananas - Arbeidsvisning

Valdimar Jóhannsson arbeider for tiden med forestillingen The birth of the Putrid Zaphire , der han tar utgangspunkt i sin egen oppvekst på et lite sted på Island. Han bruker material fra dette arbeidet til samarbeidet med ungdomsgruppa Crazy Bananas fra Lofoten, og sammen viser de resultatet av en ukes arbeid i forestillingsform.

Valdimar vokste opp i ei lita bygd, hvor livet var enkelt, folk jobba natt og dag, omgitt av fjell og urovekkende, uforutsigbare naturkrefter. Det var et fordomsfullt og patriarkalsk lokalsamfunn hvor det ukomfortable aldri ble snakket om og kynisme var hovedkommunikasjonsformen. Kreativ virksomhet og kunst var noe de fattige drev med, og for de fleste var det å skaffe seg en skikkelig mannejobb alt livet hadde å by på. Alt lokalsamfunnet ikke forsto seg på ble klassifisert som ubrukelig, og derfor også utradert.

Valdimar hadde ikke mange venner og han belaget seg på fantasien sin for å slå i hjel tida. Hans forhold til Josefin begynte tidlig i livet. Josefin var et bevisst magnetfelt, som seinere i Valdimars liv manifesterte seg som et udefinerbart, menneskeaktig vesen. I dette selvbiografiske arbeidet følger vi disse to, Valdimar og Josefin, gjennom handlingene som har formet Valdimar til den han er i dag.

Eilertsen & Granados Teaterkompani - Imagine a spot, Cello edition

cellolyd

cellolyd Foto:

 

Imagine a Spot, Cello Edition er et samarbeidsprosjekt mellom Cellolyd og Eilertsen & Granados.

Fire cellister fusjonerer med forestillingen Imagine a Spot . Vi inviterer publikum til et musikalsk og teatralsk univers fylt av løsrevne fragmenter hvor skuespilleren sammen med fire cellister søker det vektløse i nuet, fortiden og fremtiden uten historiske, kulturelle eller språklige holdepunkter. Fra det surrealistiske til det konkrete, fra det asymmetriske til det perfekte, men alltid med rom for refleksjon. Et resultatet av en spontan kunstnerisk, musikalsk og teatralsk improvisasjon. Et titt inn i en kunstners hode. En slags metafysisk droste-effekt.

Støttet av: Nordland Fylke, Vestvågøy Kommune og Statens Kunstnerstipend

Skuespiller/musiker: Andreas Eilertsen

Regi: Cristina Granados

Cellister: Lisa Isabel Holstad, Synnøve Volden, Liv Opdal og Kaja Fjellberg Pettersen

Bilde: Alex Conu

Fabrice Moinet - [ot-er]

 

[ot-er] er et tidsbasert lydprosjekt.

[ot-er] er en serie lydopptak gjort i en gammel rorbu, bebodd av en opptaksmann og en kvinnelig, vill oter, som har slått seg til under gulvet. Prosjektet er et forsøk på å arkivere tilstedeværelsen av dette dyret, og hennes gjester. Det er også en invitasjon inn i en intim lyttetid. Lydopptakeren har vært påslått kontinuerlig gjennom dager og netter i ukesvis, og ingen av disse opptakene er redigert. Dette råmaterialet er et åpent rom for den nysgjerrige lytteren, og en potensiell ramme for å høre den spontane lyden av et vilt dyr.

Opptak og installasjon: Fabrice Moinet

Amund Sjølie Sveen - NORDTING Lofoten

 

NORDTING er - i motsetning til Storting - et Ting for Nord.

NORDTING er en folkeforsamling, en festforestilling og et politisk powerpointforedrag.

NORDTING er vodka, korps, tørrfisk og opprør.

Det er nå 4 år siden det første NORDTING gikk av stabelen.

Det er 50 år siden den første oljen ble funnet.

Det er 1000 år siden Nord ble erobret og kolonisert av Sør.

Etter å ha heist det røde flagget over hele Nord-Norge, kommer NORDTING nå endelig for første gang til Lofoten. Det er på tide. Og det finnes ikke noe bedre sted å holde NORDTING enn i et nedlagt fiskebruk på yttersiden av Vestvågøy. For dette er Nord sitt historiske øyeblikk, det er det ingen tvil om, og Lofoten er midt i sakens kjerne. Er det nå Nord skal kutte fortøyningene til sør? Er det nå Nord skal løsrive seg fra Aker Brygge, fra fiskemafiaen på vestlandet, og fra Det kongelige Norske Storting? Og hva skal vi gjøre med regionsammenslåing?

Det er på tide å spisse argumentene, det er på tide å hoppe i sjøen uten redningsvest, det er på tide å la Riksreinen vaie over landet!

Nordtinget ledes av: Amund Sjølie Sveen

Med: Liv Hanne Haugen og Erik Stifjell (sekretariat) + diverse lokale gjester

Arrangeres i samarbeid med: Kleivan kunstmottak / Chris Reddy

Støttet av: Nordnorsk kunstnersenter, NNKS

Numen Company - Solace

 

Solace er en ny produksjon av Uta Gebert (Tyskland), samtidskunstner, dukkespiller og kunstnerisk leder av Numen Company.

Trøst, lindring og beskyttelse er temaer i Solace , fortalt gjennom det unike forholdet mellom et barn og underlige og mystiske karakterer. Tiden smelter sammen i et ørkenlignende landskap, bruddstykker og bilder fra en glemt fortid blusser opp, kun bundet sammen av minner.

I dagens oppsplittete samfunn dominert av isolering, har trøst, beskyttelse og omsorg blitt kontroversielle temaer. Den stumme og ordløse dialogen mellom det levende vesenet og objektet konfronterer oss med vår egen ensomhet.

«Our life is not behind us, neither before, nor now. It’s inside.»

Jacques Prévert

Den Berlin-baserte prosjektskaperen og dukkespilleren Uta Gebert leder Numen Company, og er i Solace på scenen sammen med danseren Gabriel Hermand-Priquet. Musikken er av den amerikanske komponisten Hahn Rowe, som har spilt med storheter som David Byrne og produsert album for blant andre Yoko Ono.

Regi, utøver, konsept, dukker, scenografi og kostymer: Uta Gebert

Danser: Marine Chesnais/Mélanie Cholet/ Gabriel Hermand-Priquet

Komponist/musikk: Hahn Rowe

Lysdesign: Jérôme Houlès

Kunstnerisk samarbeidspartner, Outside eye: Gabriel Hermand-Priquet

Dramaturgiske konsulenter: Geeske Otten; Meriam Bousselmi og Ruth Mariën

Kostymer: Sonia Albartus og Uta Gebert

Produsent, Tyskland: Sophie Galibert

Støttepartnere: Silvia Brendenal; Kathrin Rachow

Figurteatret i Nordland: Geir-Ove Andersen, Preben Faye-Schjøll, Ing Randi Johansen, Tim

Lucassen, Jan Erik Skarby og Anne Sørfjell.

Samarbeidspartnere: Solace er produsert av Numen Company i samarbeid med Figurteatret i Nordland. Og i co-produksjon med: TJP - Centre dramatique national d’Alsace; Schaubude Berlin; Festival Mondial des Théâtres de Marionnettes Charleville-Mézières; Figurteatret i Nordland; CCPO Oloron Sainte Marie; Le Manège de Reims- Scène Nationale; T-Werk Potsdam; Le théâtre des 4 Saisons, Gradignan; Fonds Transfabrik - French-German fund for Performing Arts

Støttet av: Figurteatret i Nordland/ Nordland Fylkeskommune-Scene 8; Centre de la marionnette de Tournai (Belgium) ; Mouffetard - Théâtre des arts de la marionnettes (France)

Photo: Uta Gebert

Pickled Image - Yana and the Yeti

 

Forestill deg at du er langt, langt hjemmefra og helt alene. Du kommer frem til en avsidesliggende og snødekt landsby som er omkranset av tett skog og underlige lyder. Slik starter historien om Yana. Hun kan ikke forstå et ord av hva noen sier og de andre barna plager henne med historier om mystiske fjellmonstre. Etter det begynner ting å bli veldig hårete …

Familieforestillingen Yana and the Yeti (Yana og den avskyelige snømannen) fortelles på engelsk, med nykomponert musikk, nydelige vinterlandskap og fantastiske dukker (anbefales ikke under 5 år). Dette er en mørk, morsom og gripende fortelling om et barns besluttsomhet og kamp for å bli forstått. Og om oppdagelsen av at venner kommer i alle mulige uforutsette størrelser og former.

Dette er Figurteatrets femte co-produksjon med engelske Pickled Image, som også sto bak blant andre publikumssuksessen Coulrophobia og den prisbelønte Hamsun-forestillingen Hunger.

Produsert av: Pickled Image og Figurteatret i Nordland

På scenen: Vicky Adams, Adam Fuller og Nikki Warwick

Regi: Emma Lloyd

Manus: Hattie Naylor og Pickled Image

Co-director: Dik Downey

Dukker: Dik Downey og Emma Powell

Rekvisita og tilvirkning: Dik Downey, Lizzie Johnson, Katie Hood, Harry Richardson, James

Horne og Maria Strand Renberg

Kostymer: Linda Annenveld og Alice Rose

Lysdesign/teknikk: Dean Sudron

Dramatiker/dramaturg: Hattie Nailor

Musikk: Simon Preston

Video og foto: Adam DJ Laity

Hospitant: Maria Strand Renberg

Figurteatret i Nordland: Geir-Ove Andersen, Preben Faye-Schjøll, Ing Randi Johansen, Tim Lucassen, Jan Erik Skarby og Anne Sørfjell

GALLERIPROGRAM

Trygve Luktvasslimo - Leirdue

 

Da Hurtigruten sank til bunns, "Nord-Norges Titanic", fantes det bare én eneste overlevende. I filmen Leirdue (10 min) er denne unge Azaar (Benjamin Hov Golas) invitert med sin mirakuløse lidelseshistorie til å opptre i et klassisk lenestolsintervju hos TV-personligheten Synne (spilt av varaordfører i Bodø, Synne Høyforsslett Bjørbæk). De to skuespillerne formidler et fengslende drama som er like høyspent som det er anspent. Med filmmusikk av to katter. Trygve Luktvasslimo er utdannet billedkunstner fra Kunstakademiet i Malmø. Han har deltatt på festivaler og utstillinger i inn- og utland. Han jobber for tida med musikk og drama, og i 2019 utgis hans andre bok, Mudstone , i Australia. Trygve bor på Valberg i Lofoten.

Aase Texmon Rygh - Evighetens form

 

Galleri 2 i samarbeid med Nasjonalmuseet for Kunst, Arkitektur og Design.

Opplev Aase Texmon Ryghs hovedverker! Aase Texmon Rygh er modernismens “grand old lady” i Norge, som var den første som laga abstrakte skulpturer i en alder av 27 år. Hun kom i skyggen av mannlige kunstnere som Arnold Haukeland, men i det seinere har hun fått stor anerkjennelse, på den prestisjetunge dOCUMENTA-utstillingen i Kassel i 2012 og på Nasjonalmuseet i Oslo i 2014. Utstillingen på Galleri 2 er en mindre versjon av den, men inneholder 11 flotte skulpturer- mange som publikum også kan ta på! Det blir omvisninger for alle slags grupper under hele festivalen- ta kontakt for booking! Kom og finn roen på Evighetens form!

Ulf M

Permanent utstilling hjå Ulf M. God stemning og sporadiske performative innslag uten manus.

Åpent hver dag.

WORKSHOPPROGRAM

Betty’s Tesalong

Bettys tesalong Elisabeth aftenposten bakebok betty tesalong

Bettys tesalong Elisabeth aftenposten bakebok betty tesalong Foto:

 

Er du glad i en god kopp te, eller kanskje nysgjerrig på hva en god kopp te er?

Elisabeth Fauske driver nemlig Norges eneste omreisende tesalong. Til daglig holder hun til i Galleri Uvær i Vesterålen, men nå har hun pakket sin nydelige lille vintage campingvogn og kjørt til Stamsund Teaterfestival for å delta med sin fortryllende te og magiske kaker på fredag og lørdag.

Elisabeth reiste til Sri Lanka i 2005 for å studere te sammen med en gruppe tefantaster og teimportører fra England. Når de reiste hjem, reiste Elisabeth videre for å jobbe på teplantasjen Moray Estate i Maskeliya ved Adams Peak. Her plukket hun te sammen med damene ute på feltet og jobbet i fabrikken sammen med mennene. Etter dette reiste hun videre til Kandy hvor de fremstiller utelukkende økologisk grønn te, før hun avsluttet reisen hos John Keels i Colombo, der de smakte og kvalitetstestet teen fra de ulike plantasjene før den ble sendt ut på markedet. Så er du interessert i te vil du være i de rette hender i Betty’s Tesalong.

Valdimar Jóhannsson & Crazy Bananas

 

Valdimar er musiker, danser koreograf og performance kunstner fra Island. Han har tidligere gjestet festivalen med Lazyblood , sammen med Erna Ómarsdóttir, som han driver Shalala dance company sammen med.

I år holder han workshop med den lokale teatergruppa Crazy Bananas, som ledes av regissør og kulturskolelærer i Vestvågøy kommune, Mette Myhr. Tidligere har medlemmer fra gruppen jobbet med Saila Hyttinen og Fredrik Hannestad fra Verk Produksjoner, Danser og koreograf Marianne Kjærsund, og Ann Liv Young.

Valdimar jobber for tiden med en soloforestilling om identitet, og tar med seg elementer fra dette arbeidet til arbeidet i Stamsund. Sammen med ungdommene inviterer han til åpent møte og diskusjon om kunst for og med barn og unge på lørdag, og en visning av deler av arbeidet i forestillingsform på lørdag kveld.

Morgenbad med Gud

 

Morgenbad med Gud returnerer til Stamsund! Ida Gudbrandsen aka Gud står klar nede i Rokkvika hver morgen for å gi deg og meg en frisk start på dagen. Synes du det er trått å stå opp om morran? Holdt du det gående litt for lenge i går, sliter med å være til stede i egen kropp og lengter etter følelsen av å være født på ny? Morgenbad med Gud er tilrettelagt for alle målgrupper, og søker å gi deg som deltager en kollektiv sensorisk og kinestetisk opplevelse som sitter i kroppen lenge etter at du forlater vannet. Du angrer aldri et bad.

Når: Hver morgen fra onsdag til lørdag kl 09.30

Hvor: Rokkvika

Husk: Håndkle, noe å stå på og varme klær. Ull på ekstremiteter er aldri feil.

Om Gud: Gud er Ida Gudbrandsen. Hun bader hver torsdag hele året og har vært helårsbader siden 2007. Hun er spesielt interessert i morgenbading og hvordan det påvirker eget liv og virke. Ida har kroniske frostskader i fingre og tær, har bada i femten minus med stiv kuling, vært på vinterbadingsstudietur til Tallinn, hakka seg gjennom islag på islag og fordypet seg i saunakulturer i Sør-Korea, Tyskland, Japan, Estland og Island. Morgenbad med Gud er utviklet i samarbeid med Ravnedans og ble første gang gjort under Ravnedans 2016.

Ragnhild Lie - Nail It

 

Et prosjekt der Ragnhild Lie arbeider med en gruppe ungdommer fra Svarholt Skole.

Løse tråder, rustne spiker, store plater. Hva vil de si og vise med disse elementene som utgangspunkt? Publikum kan følge prosessen ute i festivalområdet.

Lie har i en årrekke arbeidet prosjektbasert innenfor billedkunst, teater og kunsthåndverk. I hennes undervisningspraksis er kreativitet og ettertanke nøkkelord.

The Talking Shop med Chrissie Poulter

Foto:

 

Talkingshoppen gjennomføres i år for syvende år på rad. Den er et av festivalens viktigste og morsomste prosjekter og drives i år hovedsakelig av ungdommer fra 9. klasse ved Svarholt skole, i samarbeid med den engelske kunstneren og mentoren Chrissie Poulter. De har egne lokaler nede på det gamle posthuset, og inviterer både publikum, festivalarrangører og kunstnere inn på kaffe, kjeks eller en prat hver dag under festivalen. De følger festivalen tett og formidler sine egne, artistenes og publikums opplevelser gjennom tekst, bilder, video eller podkast. Alt laster de opp på bloggen: thetalkingshop.blogg.no.

Sámi Lávdi - Pop-up Sápmi

 

Lofoten er også et samisk område, mer samisk enn mange kanskje vet. Det vil kry av samisk scenekunst i uteområdene under teaterfestivalen - plutselig oppdager du den! Geriljateater, figurteater, dikt, joik, meditasjonsreiser - og mye mer. Aktørene er tilsluttet Sámi Lávdi, en organisasjon for samiske scenekunstnere og scenekunstnere som arbeider med samiske prosjekter. Gjør deg klar for en manifestasjon av samisk scenekunst! Til Stamsund kommer noen av de mest spennende utøverne som jobber innen feltet i 2018.

I Pop-up Sápmi er kunsten nomadisk, den er av og til usynlig - og av og til synlig. Sápmi kan oversettes til «Sameland» på norsk. Kulturrådskonferansen med tema «Samisk vrede» ga Sámi Lávdi inspirasjon til å fortsette satsningen på å formidle sjangerbredden i samisk kunst, og øke forståelsen av innholdet i begrepet Sápmi.

Fornorskning av samene skjedde ved å tie om forholdene. Det skjedde, og skjer stadig, en usynliggjøring av «det samiske» i landet vårt. Sápmi fantes ikke, og finnes fremdeles for mange ikke, annet enn noen få steder der oppe i Finnmark, rundt Karasjok og Kautokeino. Kunstnerne i Pop-up Sápmi i Stamsund undersøker den immaterielle og kulturelle samiske arven i Lofoten, og skaper møter og konfrontasjoner med vår fortid, samtid og framtid.

SAMTALEPROGRAM

Anniken Greve - The Human Being and the Human Body

Frokostforelesninger.

Hvordan skal vi tenke om mennesket? Hvilken rolle spiller kroppen i hva det er å være menneske? Hvordan griper evnen til å tenke inn i livet som kropp?

Å skille mellom kropp og sjel har lenge vært betraktet med mistro både blant filosofer og kunstnere. Men er dualismen helt og holdent en dårlig idé? Hva kan vi lære om oss selv av tendensen til å tenke i dualistiske termer om oss selv?

Skillet mellom det indre og det ytre er et sentralt tema i mye vesentlig filosofi fra det 20ende århundret. I sitt sene store verk, The Life of the Mind, understreker Hannah Arendt betydningen av at vi er synlige, at vi deltar i den synlige verden, og kommer til syne for hverandre. Dette legger hun vekt på i et verk som først og fremst skal redegjøre for hva det er å være et vesen med bevissthet, som kan tenke, har vilje, kan vurdere og felle dommer.

Ved hjelp av filosofer og forfattere som Arendt, Wittgenstein, Merleau-Ponty, Weil, Levi og Kafka vil vi i disse forelesningene forsøke å motstå fristelsen å tenke i dualistiske termer om mennesket, men på måter som gjør dualismen til en kilde til innsikt. Hver av de fire forelesningene vil bli etterfulgt av diskusjon. I tillegg til forelesningen vil det bli servert kaffe, mørk sjokolade og epler.

Kunstnersamtaler

Kunstnersamtalene tar i hovedsak utgangpunkt i de deltakende kunstnernes arbeid ved festivalen. Vi inviterer kunstnerne til samtale rundt sitt eget arbeid og utvalgte temaer. Her er det lav dørstokk og lave skuldre og publikum inviteres til å stille spørsmål om temaer som visjon, kunstnerskap og kunstnerisk prosess.

Kunstnersamtalene modereres i år av Liv Kristin Holmberg, Anniken Greve og Thorbjørn Gabrielsen. Holmberg er musiker og kunstner, Greve er professor i allmenn litteratur ved UIT og Gabrielsen er leder for Stamsund Teaterfestival.

SENKVELDSPROGRAM

Klubb Stamfest

 

Åh, festen. Endelig! Vi har i år igjen ankra oss opp nede på kaia for å bløtlegge stamsund og alle gjestene våre i deilig lunkaøl. Sto du opp tidlig for å henge med Ida og Anniken? Har du tusla rundt mellom skolesekkforestillinger og grand old ladies i gallerimodus hele dagen? Har du gått fra en black box til en annen uten å se forskjellen? Da vet du hva du har å gjøre.

La Samene poppe opp så mye de vil. Nede hos oss er det null stress i ulldress. Klubben har alliert seg med de kuleste damene i nord, Niko & Vicks aka Lost and found productions for å lage et festgrunnlag uten sidestykke. Hvis vi tilføyer sidestykker får vi heller si ifra. Vi tar rennafart og sikter inn på en sweet, hot & chill combo som innebærer et dype sofaer, heite dansegulv og pinnestoler en masse!

Og sku vi vær heldig så får vi se hurtigruta og! Ahh, hurtigruta!

Artikkeltags