Artic Race of Norway: Går sammen om mobile ladestasjoner for elbiler

- Vi ligger langt etter med elektrifisering av bilparken i Nord-Norge, først og fremst fordi det ikke er gode nok lademuligheter. Gjennom initiativet fra Arctic Race of Norway har vi funnet en mobil løsning for årets ritt, og vi jobber videre med å utvikle permanente løsninger, sier administrerende direktør i Lofotkraft, Arnt Winther. Her sammen med daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway.

- Vi ligger langt etter med elektrifisering av bilparken i Nord-Norge, først og fremst fordi det ikke er gode nok lademuligheter. Gjennom initiativet fra Arctic Race of Norway har vi funnet en mobil løsning for årets ritt, og vi jobber videre med å utvikle permanente løsninger, sier administrerende direktør i Lofotkraft, Arnt Winther. Her sammen med daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway. Foto:

Arctic Race of Norway skal bli det første sykkelrittet i verden som kun skal bruke elbiler, men mangel på ladere har skapt utfordringer. Nå er en løsning på plass.

DEL

– Arctic Race of Norway ønsker å bidra til å redusere utslipp av klimagasser. Klimaendringene er den største utfordringen verden står overfor, og det er i Arktis man merker klimaendringene mest, melder sykkelrittet Arctic Race of Norway i en pressemelding.

Nå er det klart at etapperittet, som i år går gjennom Lofoten, Vesterålen og Ofoten i august, blir verdens første sykkelritt som kun bruker elbiler. Da ideen om å bruke elbiler kom på bordet, dukket det imidlertid opp en stor utfordring:  Det er altfor få ladestasjoner for elbiler i Nord-Norge.

– Vi tok dette som en utfordring, og kontaktet kraftselskapene i regionen for å høre om de kunne være med å løse dette. Responsen var overveldende, og nå har vi en løsning på plass som gjør at 46 av bilene i årets ritt kan gå på ren nordnorsk kraft, sier daglig leder i Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway.

Kraftselskapene Nordkraft, Lofotkraft, Hålogaland Kraft, Vesterålskraft og Trollfjord går sammen om å finansiere mobile ladestasjoner som skal brukes under Arctic Race of Norway. Administrerende direktør Arnt Winther i Lofotkraft er fornøyd med samarbeidet.

– Vi ligger langt etter med elektrifisering av bilparken i Nord-Norge, først og fremst fordi det ikke er gode nok lademuligheter. Gjennom initiativet fra Arctic Race of Norway har vi funnet en mobil løsning for årets ritt, og vi jobber videre med å utvikle permanente løsninger, sier Winther.

Artikkeltags