Fylkesråden vil heller ha tunnel under Hadselfjorden, enn flere fergeavganger

Fylkesråd Svein Eggesvik mener man må tørre å se på en alternativ tunnel hvis den kan halvere kostnadene.

Fylkesråd Svein Eggesvik mener man må tørre å se på en alternativ tunnel hvis den kan halvere kostnadene.

– Det å øke frekvensen på fergeavgangene gir ikke så stor samfunnsmessig effekt, mener fylkesråd Svein Eggesvik.

DEL

– Det er derimot en betydelig kostnad ved det, på 450 millioner kroner, påpekte han i sitt sluttinnlegg under konferansen.

– Jeg ser tunnel som eneste alternativ for kryssing av Hadselfjorden, men det har både en kostnads- og en sikkerhetsmessig side.

Han synes «billigalternativet» med tunnel om Holdøy er interessant.

– Man må tørre å se på fravik fra stigningsnormen. Ei halvering av kostnadene er interessant. Det er stor forskjell på tre milliarder krone og seks milliarder kroner, understreker Eggesvik.

– Man må også se på det med en egen autonom sykkelbuss, legger han til.

Nye muligheter

Eggesvik synes det er interessant å se på hvordan man kan knytte regionene sammen.

– Skal man gå videre og ha både Ofoten, Lofoten og Vesterålen til en region? spør Eggesvik og sikter til arbeidet med Hålogalandsvegen.

– Å få bygd en tunnelen under Hadselfjorden vil knytte regionene sammen på en fin måte. Det gir muligheter som kommer både næringsliv og turisme til gode. Nå ser man dette i et førtiårsperspektiv. Det høres ut som om det er langt fram i tid, men det vil være spennende og det vil utvikle hele regionen, forteller Eggesvik.

– Akkurat hvilken tunnelløsning man velger må man se på sikkerhetsmessig, understreker Eggesvik.

Artikkeltags