Lofotprodukt satser<br/>på tørrfisk


Oppkjøp. Sigvald Rist og Lofotprodukt AS har inngått avtale med eier og gründer Rune S. Stokvold i Lofoten Fisk AS om overtakelse av selskapet. Med det tar sjømatprodusenten, som i hovedsak produserer og selger fiskemat og røkte lakseprodukter, steget inn i den tradisjonelle tørrfiskbransjen.

Oppkjøp. Sigvald Rist og Lofotprodukt AS har inngått avtale med eier og gründer Rune S. Stokvold i Lofoten Fisk AS om overtakelse av selskapet. Med det tar sjømatprodusenten, som i hovedsak produserer og selger fiskemat og røkte lakseprodukter, steget inn i den tradisjonelle tørrfiskbransjen. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Lofotprodukt AS tar steget over i tørrfiskbransjen, etter å ha inngått avtale med Rune S. Stokvold og Lofoten Fisk AS om overtakelse av selskapet.

DEL

Opprinnelig publisert i Lofot-Tidende

Administrerende direktør i Lofotprodukt AS, Sigvald Rist mener det bare er naturlig at bedriften ser til tørrfisken når den skal utvide markedsvinduet sitt.

- Tørrfisknæringa er en av grunnsteinene i det norske fiskeriet, og det har vært et strategisk ønske fra vår side å komme nærmere kystfiskeren, sier han.

- Kystfiskeren er den store helten vår, og store deler av råvarene våre kommer allerede fra kystfiskerflåten. Hele vår produksjon og identitet er dypt forankret i Lofoten, og det passer oss godt å ta steget inn i tørrfiskbransjen, legger han til.

- Spennende

Stokvold vil fra mandag av bekle stillingen som innkjøpssjef i Lofotprodukt AS, og vil ha ansvaret for salg av tørrfisk og øvrige konvensjonelle produkter i eksportmarkedet. Foreløpig er det ingen planer om koallisjonen vil resultere i nye tørrfiskprodukter fra Lofotprodukt, men hverken Rist eller Stokvold utelukker at det kan skje.

- Tradisjonelt sett er aktørene i bransjen små, og det kan være godt å få inn nye i bransjen. Lofotprodukt er gode på markedsføring og produksjon, så dette kan gi spennende resultater, sier Stokvold.

- I første omgang fortsetter vi virksomheten med kjøp og salg av tørrfisk. Det kan likevel bli interessant å se hva som skjer når disse to bedriftene møtes. Vi er åpne for å lage nye produkter, men foreløpig har vi ingen planer om det, sier Rist.

- Vær stolt av tørrfisken

For bare noen uker siden kom nyheten om at "Tørrfisk fra Lofoten" er godkjent som beskyttet geografisk merkevare i EU, slik som Cognac, Champagne og Parmaskinke. Absolutt en fordel, mener Rist og Stokvold.

- Tørrfisk er kanskje det mest genuine Lofoten-produktet på markedet, og passer således svært godt inn i vår produktportefølje. At Lofoten Fisk har aktivitet og gode relasjoner i det Europeiske markedet, gir oss en ønsket inntreden på eksportmarkedet på et svært gunstig tidspunkt, sier Rist.

- Tørrfisken er noe vi bør være stolt over, og noe jeg mener burde vært en fast ingrediens ved enhver formel nasjonal feiring. Tørrfisken må vi løfte opp og frem, og være stolt av, legger han til.

- Nylig var jeg i Frankrike for å promotere tørrfisken, og nedover Europa, der henger den høyt. At den nå er beskytta gjør at det automatisk skapes større interesse for tørrfisken, legger Stokvold til.

Artikkeltags