Opprinnelig publisert i Lofot-Tidende
- Det kom tre paller i går, det er totalt 1500 bøker, sier Kristel Pedersen i Lofotprodukt.
Hun og kollega Åse C. Johansen er godt fornøyde og spente på mottagelsen av den helt nye boka "Rett fra havet. Historien om Lofoten".
Den lanseres som en del av jubileet til fiskematprodusenten, og det hele skjer med en lansering på Galleri Lofotveggen på Leknes torsdag 18. september der også bildene fra boka tatt av fotograf Knut Bry stilles ut i en salgsutstilling.
- Dette blir en sentral del av markeringen, sier Kristel Pedersen som er redaktør for boka.
Les også: Sender de ansatte på Meieriet-konsert
Hevet lista
Boken er et resultat av et ønske om å fortelle historien om fiskematprodusenten som ble etablert i 1994 og som i dag har sitt hovedkontor og fabrikk i Storeidøya. Frem til 2014 har det skjedd betydelig endringer for bedriften blant annet har sanket en rekke priser, bygd opp merkevaren "Lofoten", satset stort på reklamekampanjen "hold i torsken" og bygd ny fabrikk.
Nå kommer det hele mellom to permer.
- For halvannet år siden hadde vi et møte med Svein Spjelkavik som er kreativ leder for boka. Han mente vi måtte gjøre mer enn å bare lage en bok om og for bedriften. Han mente vi rett og slett burde lage den beste boken om Lofoten! Vi hevet derfor listen, sier Pedersen.
- Vi lagde ei liste over de beste bidragsyterne vi kunne tenke oss å ha med. Og de har vi fått, sier hun videre.
Fotograf Knut Bry forelsket seg helt i Lofoten under oppdraget.
- Han er en av Norges desidert dyktigste naturfotografer. Han skulle være her to dager om sommeren og to dager om vinteren. Han forelsket seg helt og ble i fjorten dager, oppsummerer Pedersen arbeidet til fotografen som i hovedsak står for bildene i boka.
Skal videre
I tillegg er Ola Bremnes, Geir Johnsen, Frank A. Jenssen, Lars Elton og Brynjar Tollefsen på lista over bidragsytere på ulikt vis. Åse C. Johansen og Kristel Pedersen understreker også at selv om boka handler om bedriften, handler den vel så mye om øyriket og hjemstedet.
- Det er også historien om Lofoten som region, sier Åse C. Johansen.
Boka er gitt ut av bedriften på egen hånd
- Vi valgte å gjøre jobben selv, forteller Kristel Pedersen
De to håper nå flest mulig tar turen til lanseringen og har lyst til å lese boka.
- Vi håper folk vil like den, er de enige om.
Selv om bedriften nå feirer stort sine første 20 år er det ikke uten fortsatt fokus på videre utvikling.
- Vi jobber hele tiden for å komme videre, sier Åse C. Johansen.
Omfattende feiring
Utstillingen 18. september er starten på en feiring fire dager til ende for bedriften. Fredag 19. september står Violet Road og Moddi på scenen i Lofothallen under nordnorsk helaften der billettinntektene går uavkortet til Meieriet kultursenter. Det er en konsert der Lofotprodukt betaler artister, lyd og lys, og selskapet er glade for å bidra til kultursenteret som er under etablering.
Les også: - Kjempeglad for støtten
- På mange måter kan du si at bedriften hadde ungdomstida si der. Nå skal ungdommen i Lofoten overta og få gode opplevelser der. Det gleder oss, sier Åse Johansen.
Lørdag 20. september blir det festmiddag og feiring for 260 ansatte og spesielt inviterte gjester. Rundt 115 gjester kommer reisende til Lofoten for å feire bedriften.
Samme dag arrangeres det omvisning på fabrikken for folk flest med buss fra Lofothallen der bedriften er representert under Matfestivalen som foregår samme helg. De besøkende må booke omvising på bedriftens stand på matfestivalen.
- Det blir førstemann til mølla, sier Kristel Pedersen som forteller at interessen for å se blant annet hvordan fiskekaker og røykelaks blir lagd er stor.