- Nu trur æ dem hold sponliv med oss, dem søringan

Av
DEL

LeserbrevDet hadde vært noen måneder med borgerlig teater for åpen scene da statsministeren endelig stilte ultimatum om bompenger. Riktignok ikke til Stortinget, men til egne samarbeidspartnere. Det er ingen som fullt ut forstår hva de reelle endringene blir, men regjeringspartiene har forhåpentligvis forstått at du ikke kan lempe gigantregninger over på skattebetalerne uten store protester.
 

I Lofoten er det begrenset hvor stor innvirkning justeringer i bompenger har - om vi skulle finne på å bile gjennom Trondheim skal vi uansett sende en kjærlig tanke til regjeringa for de kronene vi sparer i bomringene. Det er likevel ikke helt til å stikke under en stol at når Oslo, Bergen og Trondheim skal finansiere dyre og hodeløse veiprosjekter over skatteseddelen må vi, folkene i nord, være med på å finansiere brede motorveier inn i de største byene. Veier vi har minimalt bruk for.


Når regjeringen nå velger å øke distriktenes bidrag til motorveier i byene er det uten at distriktene er en del av den forbedrede kollektivsatsingen som følge av endringene. Samtidig som søringan klager sin nød over at prisene på bomstasjonene kan være opp mot 50 kroner t/r per passering er det ikke uvanlig å finne fergestrekninger langs europaveiene våre som koster 300 kroner per tur retur, mens er du en familie på Røst koster det fort nesten 2000 kroner for å komme til og fra Røst med bil. Jeg har 0,00 prosent tro på at noen av kollektivmidlene som tas inn fra bomstasjonene kommer folkene på øyer som Røst, Flakstad eller Senja til gode når regjeringen satser på kollektiv. Noen vil peke på at fylkeskommunene har ansvaret for mange av fergestrekningene. Høyres stortingsrepresentanter påpeker dette utrettelig for å unngå å snakke om finansieringa av fylkeskommunene. Så er spørsmålet hvor mye de selv nå vil stå på barrikadene for distriktenes mulighet til å få ta del i satsingen på kollektiv via det nye bompengeultimatumet.


Bompenger har vært valgkampens altoverskyggende sak. Det har den vært samtidig som et regjeringsoppnevnt utvalg foreslår å legge moms på strøm til nordnorske abonnementer. Dersom momsen blir satt opp til 25 prosent utgjør dette en belastning på nordnorske abonnementer på bortimot 1 milliard kroner. Forslaget kommer i tillegg til forslaget om å øke bompengebelastningen over statsbudsjettet på 2 milliarder kroner - som indirekte vil ramme distriktene siden disse midlene opprinnelig skulle blitt betalt av de som bor i de store byene.

De siste årene har flybasen på Andøya blitt vedtatt nedlagt og høgskoletilbudet på Nesna ligeså. Statsminister Erna Solbergs svar på Nord-Norgebanen er at vi må være oppmerksom på annen teknologi som selvkjørende trailere, men valgte i samme uttalelse ikke å si noe om de vil utvikle selvmåkende veier i samme slengen. Apropos selvkjørende - ambulanseflyene i Nord-Norge har så visst ikke vært selvkjørende da flere av dem ikke har vært i kjørbar stand. Og dette skjer i en landsdel med stort behov for beredskap på grunn av stor aktivitet i turismen og høy aktivitet i fiskeriene.

Så må bare i nordnorsk beskjedenhet få lov til å si at nu trur æ dem hold sponhelvete med oss der nede i sør.

PS: Utredning av Nord-Norgebanen ser ut til å ligge inn i bompengeultimatumet - så litt fornuft finnes det tross alt der nede i sør.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags