Om turister i koronatider

Ørjan Arntzen Bo i Lofoten i Lofotrådet.

Ørjan Arntzen Bo i Lofoten i Lofotrådet. Foto:

Av
DEL

LeserbrevJeg ønsker å poste et lite svar til Ann-Harriet og Lene som tar opp et absolutt relevant spørsmål rundt turisme i disse krisetider. Deres innspill er viktig, og fortjener et svar og noen refleksjoner.

Jeg jobber ikke selv i en overnattingsbedrift, men i Lofoten Matpark jobber vi tett med mange overnattingsbedrifter. Da regjeringen i går innførte betydelige strengere restriksjoner var vi nok mange som ble litt overrasket uansett hvor mye vi forventet restriksjonene. Kunder vi samarbeidet med tok kontakt med oss for å høre hvordan dette skulle utføres. Destination Lofoten utfører et viktig arbeid med å klargjøre regelverket og sette praksis. Vestvågøy Kommune følger også tett opp. Mitt inntrykk er at karantenebestemmelsene absolutt blir tatt på alvor, men det betyr ikke nødvendigvis at det tømmes klinisk for turister i gatene våre. Hvorfor?

Regjeringens karantenebestemmelser tilsier at turister som ankom landet etter 27. februar ikke skal sendes ut av landet, men settes i karantene. Det er viktig at befolkningen forstår at regjeringen ikke har bedt om at turister sendes ut, men at de nylig ankommede settes i karantene. Hvorvidt karantenereglene overholdes dersom turister kjører i leiebiler eller beveger seg utendørs uten å være i kontakt med andre mennesker må nesten fagpersoner innenfor medisin svare på. Likevel har jeg gjort samme observasjonen rundt at mange turister ferdes fritt i butikker og i områder med mye folk.

Noen av disse turistene vil naturlig være turister som har vært i landet fra før 27. februar. Disse er ikke regulert av karantenebestemmelsene. Regjeringen har oppfordret folk til å begrense ferdsel og mobilitet, men det vil for turister som har vært er 27. februar være deres eget ansvar å følge regjeringens råd. Reiselivsbedrifter, og overnattingsbedrifter i særdeleshet, har ansvaret for å informere om situasjonen og de tiltak og råd som gis fra helsemyndighetene. Men i stor grad må vi forvente at denne gruppen turister oppfører seg omentrent som oss: Bruker butikken, gjør ærender og har frihet til å bruke de samfunnsfunksjonene som er oppegående. På lik linje med de som ankom før 27. februar vil turister fra Norden ikke være begrenset av karanteneregler, men av oppfordring til å unngå unødig reising. Noe en fritidsreise må kunne sies å være.

Nå har nok Ann-Harriet og Lene obsevert det samme som meg: Alle turister som ferdes på butikkene umulig kan være personer som har vært her over to uker. Jeg vil likevel kommunisere ut at reiselivsbedriftene i Lofoten med gjør en viktig og stor jobb med å sette folk i karantene. Ofte er dette en vanskelig oppgave fordi de som ankom for halvannen uke siden ankom i en tid da koronaviruset nesten ikke var omtalt i Europa. Selv de som ankom for noen dager siden ankom i en tid da kommunikasjonen og rådene var noen helt andre enn de er idag. Turistene som skal i karantene havner i karantene på sitt overnattingssted.

Likevel har ikke overnattingsbedriftene noen myndighet til å holde folk ved tvang, og jeg vet det er eksempler på turister som ikke overholder karantenen. Jeg kan ikke gi noe svar på hvor stor denne problematikken er - eller nøyaktig hvor grensen for hva som er å bryte karantenen går, men i denne situasjonen ville nok folk flest tenkt at en føre var holdning er fornuftig. Dagen karantenereglene ble innført var det mange uklarheter rundt blant annet hvem som er økonomisk ansvarlig og rundt praktiske spørsmål. Etterhvert vil svarene på disse spørsmålene også komme frem til bedriftene, og gjøre det enklere å utføre den viktige, men noe uventede samfunnsoppgaven.

Vi må også huske på at de nye restriksjonene ble annonsert for kort tid siden med 3 timers varsel til iverksetting. Mange av våre besøkende hadde ikke engang rukket å komme tilbake til sine repsektive overnattingssteder da restriksjonene ble iverksatt. Mange bedrifter, og offentlige myndigheter, vil trenge dagen i dag for å få fullt ut få implementert intensjonene i tiltakene til myndighetene. Mitt inntrykk er at reiselivsbedrifter og myndigheter tar situasjonen svært seriøst. Vi vil nok få se betydelig færre turister i våre omgivelser de kommende dagene, men dessverre vil vi også se at karantenetiltak brytes både av lokale og av turister. Selv om den store majoriteten innser alvoret i situasjonen vi er i. Det er imidlertid viktig at myndighetene gir klare signaler for hvordan man håndterer brudd på karantene da dette er en av de problemstillingene vi står oppe i - selv om problemstillingen etter mitt skjønn ikke er utelukkende knyttet til turister.

Jeg opplever fra mitt ståsted at både myndigheter og reiselivsnæring tar situasjonen på høyeste alvor. Og sannsynligvis også utføre oppdragene sine enda bedre etterhvert som uklarheter og usikkerheter blir feid til side.


Les også:

Bekymringsmelding til myndighetene angående turisme - Lofoten

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags