– Endringene som skjer med trafikkstasjonene som skal legges ned, er et direkte svar på regjeringens styringssignal til Statens vegvesen

Av
DEL

MeningerJonny Finstads (H) uttaler seg om nedlegging av trafikkstasjonen på Leknes. Finstad skjønner seg ikke på Statens vegvesen, sier han. Men denne ideen om å endre Statens vegvesen fra en regionmodell til en divisjonsmodell skjer på en bestilling.

Endringene som skjer med trafikkstasjonene som skal legges ned, er et direkte svar på regjeringas styringssignal til Statens vegvesen. Den varslede nedlegging av 22 trafikkstasjoner er et bestillingsverk fra regjeringen, helt i tråd med den store sentraliseringa som er mål nummer én for dagens høyreregjering. Dette bør ikke overraske Finstad, fordi vi har sett sentralisering som en klar trend.

En del av sentraliseringen skjer direkte gjennom politiske vedtak, andre deler av sentraliseringen forgår forsøkt skjult gjennom styringssignal til styrer og etater. Det skjer både en tydelig sentralisering og en stille sentralisering.

Senterpartiet mener at når flere av Statens vegvesen oppgaver blir overdratt til fylkeskommunen, burde trafikkstasjonene følge med. Kanskje burde også de fleste andre oppgavene til Statens vegvesen overføres til fylkeskommunene, slik at ikke den regionale kunnskapen utvannes?

Jonny Finstad vet at regjeringspartiene kan stoppe nedlegginga av trafikkstasjonene. Men da må han ta det politiske ansvaret for å beholde tjenestene nært folk, ikke skyve alt ansvar over på instanser som gjennomfører høyreregjeringas politikk.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags