Cruisehundene fra nord

Cruiseskip.

Cruiseskip. Foto:

Av

- SV er ikke negativ til at cruisenæringa fortsatt skal være en del av reiselivet i Nord-Norge, men vi er negative til at våre ordførere saboterer gode klimatiltak fra sine kolleger i sør, skriver SV-lederne i Lofoten.

DEL

LeserbrevI en kronikk til diverse nordnorske medier hevder 15 nordnorske ordførere at restriksjonene på cruise til Vestlandet er en lissepasning til Nord-Norge. Det er sannelig en lissepasning, men først og fremst virker det som ordførerne ser det som ei lissepasning til å ødelegge for en reiselivsnæring som begynner å ta skrittene mot et mer klimanøytralt fotavtrykk.


I kronikken kan det fremstå som om at restriksjonene mot cruisenæringa er en form for sanksjon mot næringen. Slik er det ikke. Sentrale aktører som Hurtigruten, havnene og Innovasjon Norge har selv uttalt at noe må gjøres med cruisenæringen. Svaret fra havnene i sør er at de ønsker å utforme et reglement som hindrer de største og mest forurensende båtene å gå i land i deres havner. Det er imidlertid disse båtene våre ordførere i nord nå ønsker hjertelig velkommen i sitt hallelujaskrift til cruisenæringen.

SV er ikke negativ til at cruisenæringa fortsatt skal være en del av reiselivet i Nord-Norge, men vi er negative til at våre ordførere saboterer gode klimatiltak fra sine kolleger i sør. Vi er negativ til at mens resten av Norge gjennomfører klimatiltak skal vi invitere klimaverstingene på besøk, og attpåtil gi dem et klapp på skulderen. Vi vil minne om at det havnene i sør nå gjør ikke er å si nei til cruisenæringa, men de takker nei bare til de største og mest forurensende båtene.

Ordførerne skriver i sin kronikk vakre ord om økonomisk bærekraft og ringvirkninger, men denne saken handler ikke om økonomi. Denne saken handler først og fremst om en hel planet som må gjennomføre klimatiltak mot blant annet større, drivstoffdrevne cruiseskip med betydelig forurensning. En cruisebåt på 5000 mennesker kan sammenlignes med en mellomstor norsk kommune utelukkende drevet på diesel. Derfor er påstandene fra ordførerne om disse cruisebåtenes bærekraftige fortreffelighet i beste fall preget av en stor optimisme rundt hva vår planet kan håndtere, og leserbrevet er muligens også noe blendet av mulighetene for havneavgifter til kommunene.

Vestlandsforskning ved Carlo Aall har gjort en studie på hva cruiseindustrien bidrar til av forurensning til Stavanger. For å si det på mest mulig folkelige måte: En tur til Stavanger med cruiseskipet Artania gir det samme årlige utslippet som 1.600 biler. Så ja, ordførere, uansett hvordan du reiser vil du gi fra deg et klimaavtrykk. Det betyr imidlertid ikke det samme som at du ikke kan velge å reise på en måte som gir minst mulig klimaavtrykk. I denne sammenheng gir flyreiser betydelig mindre klimaavtrykk enn båter av denne størrelse, mens tog alltid er en vinner om klimaavtrykk er viktig.

En viktig del av debatten er at teknologien for å bygge ut skip med nullutslipp er tilgjengelig. I en artikkel i Teknisk Ukeblad fra 10. April 2018 peker Hege Økland på at Color Line har satt inn en hybridferge mellom Sandefjord og Strømstad. En ferge som vil gi inn- og utseilinger til Sandefjord utslippsfritt. For at denne teknologien skal kunne utvikle seg er vi nødt til å ha ordførere som tenker fremover - og ikke bakover. I Lofoten har Moskenes SV som fremmet krav i kommunestyret om gassdrevne ferger over Vestfjordsambandet. Forslaget til SV fikk gjennomslag i fylkestinget og bidro til en betydelig utslippsreduksjon over Vestfjorden.

Derfor trenger vi ordførere som har visjoner om utbygging av infrastruktur og som støtter opp om utviklingen av grønn teknologi. Fremtiden for reiselivsnæringa i Nord-Norge handler ikke om å heie frem gamle, fossile båter, men å posisjonere seg for fremtidens båter. Vi må heie frem fremtidens utslippsfrie båter av en håndterlig størrelse for infrastruktur og lokalsamfunn. I så måte har cruiseordførerne tatt første skritt i å navigere Nord-Norge ut av fremtidens cruisenæring - og inn i gårsdagens tankesett.

For det finnes ikke et fnugg av bærekraft i cruiseordførernes innlegg. Det eneste dette brevet er i stand til å bære, er et desillusjonert håp om at klimakrisen går over av seg selv - uten at politikere tar ansvar.
 

Camilla Rostad, Vågan SV
Tiril Auby, Vestvågøy SV
Ørjan Arntzen, Flakstad SV
Bjørn-Roar Jensen, Moskenes SV

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags