Mediebedriftenes Landsforening la frem opplags- og lesertall torsdag i forrige uke. Det ble hyggelig lesning for Lofot-Tidende, som økte opplaget fra 2733 i første til 2857 i andre halvår.

– Dette er veldig gledelig. Økningen skyldes at det ble lagt ned en svært god innsats i høst, og vi jobber knallhardt hver dag for å oppnå videre vekst, sier Kent Roar Nybø.

Han overtok stillingen som ansvarlig redaktør og daglig leder i Lofot-Tidende etter Erik-Magnus Samland 14. januar i år.

 

Nybø roser medarbeiderne for innsatsen som ble lagt ned før han tiltrådte stillingen. Redaktøren retter også en stor takk til lojale og nye abonnenter, samt alle annonsekunder som benytter lokalavisa for Vestvågøy, Flakstad og Moskenes.

124 nye abonnenter tilsvarer en vekst på 4,5 prosent. Med det er Lofot-Tidende inne på topp 10-lista av de 73 avisene i Amedia-konsernet.

Der ligger Lofot-Tidende på niendeplass. Finnmarksposten øker aller mest. De hadde en økning på 10,5 prosent i andre halvdel i fjor.

 

Lofotposten økte med 1,3 prosent, fra 6549 til 6635 abonnenter. Avisa Lofoten hadde en vekst på 3,9 prosent, fra 1241 til 1290. Våganavisa økte opplaget med 0,2 prosent, fra 1849 til 1853.

For Lofot-Tidendes del skyldes den positive utviklingen en god vekst i antall digitale abonnenter.

Avisen er i vinden, og økte staben ved årsskiftet. Da ble Karianne Steen ansatt som ny journalist, i tillegg til Bjarne Benjaminsen og Karin Pettersson Skarby.

 

Lesertallene viser at Lofot-Tidende har 5500 lesere på papir, datamaskin, mobil og nettbrett. En metodisk endring i undersøkelsen gjør at tallene ikke er sammenlignbare med tidligere år.  

Har du tips til hvordan Lofot-Tidende kan bli enda bedre? Send dine innspill på e-post til tips@lofot-tidende.no.