Lofot-Tidende (L-T) hadde i 2021 et oppslagstall på 3.358. Avisen som dekker Vestvågøy, Flakstad og Moskenes har de siste årene tatt igjen tapte markedsandeler etter en mislykket sammenslåing, og senere skilsmisse av de to Amedia-avisene i Lofoten, Lofot-Tidende og Lofotposten, i 2014-2015. I denne prosessen mistet Lofot-Tidende mange abonnenter og lesere.

Nå er avisen godt på vei til å innta den posisjonen som avisen hadde før 2014, ved roret til avisens sjefredaktør Kent Roar Nybø. Avisen har økt antall abonnenter og lesere, fått flere annonsører og bedre økonomi, og ansatt flere journalister de siste årene. I dag er det sju ansatte i L-T.

Sjefredaktør Helge Nitteberg i Nordlys i Tromsø har fulgt utviklingen i Lofot-Tidende gjennom flere år.

- Jeg har hatt gleden av å følge Lofot-Tidende og avisas utvikling de siste årene, som styremedlem, styreledervikar og som kollega til de flinke folkene som jobber i mediehuset. Det Kent Roar og gjengen har fått til, særlig de siste årene, er svært imponerende. Lofot-Tidende har tatt store steg på kort tid, produktet blir stadig bedre og abonnentene strømmer til. Gode lokalaviser spiller en sentral rolle i lokalsamfunnet og lokaldemokratiet. Det gjør definitivt Lofot-Tidende i sitt nedslagsfelt gjennom å fortelle om stort og smått som skjer. Gratulerer så mye med dagen, og lykke til videre på reisa, sier Nitteberg.

Et bedre produkt og flere abonnenter og annonsører gir en mer stabil økonomi..

- Lofot-Tidende har hatt en svært positiv utvikling de siste årene. Det er gledelig å se at omsetningen øker, da både på abonnent- og annonsesiden. Fra et driftsunderskudd på 1,3 millioner i 2018 styrer man nå mot et overskudd i 2021, sier økonomidirektør Malin Myrlie i Amedia region nord.

I 2021 fikk L-T og Lofoten kommunikasjon ny styreleder, Renate Slettli Nymo, som er regiondirektør i Amedia region nord.

- Lofot-Tidende har i mange år vært en viktig stemme i lokalsamfunnet. Gjennom en solid snuoperasjon og hardt arbeid har Lofot-Tidende de siste årene forsterket denne posisjonen som en sentral samfunnsaktør. Vi står nå midt i en spennende prosess for å rigge oss for videre vekst og for å møte den digitale utviklingen vi står overfor. Jeg er veldig stolt over det arbeidet som gjøres, og gleder meg til å få være med på reisen videre.

Konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl, stiller seg i gratulasjonsrekka.

- Gratulerer! Det er helt fantastisk gledelig å se hvordan Lofot-Tidende nå utvikler seg til glede for lesere og annonsører i Vest-Lofoten. Dette er resultatet av godt og målrettet arbeid, sier Opdahl.