Festkonsert til inntekt <br/>for kultursenter

Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Violet Road og Moddi spiller i Lofothallen 19. september, til inntekt for Meieriet kultursenter på Leknes.

DEL

Opprinnelig publisert i Lofot-Tidende

- Det er en dugnad. Lofotprodukt betaler artister og lyd og lys, og bidrar med flere 100.000 kroner. Lofothallen stiller med lokale. Så inviteres lofotbefolkningen til konsert der inntektene går uavkortet til Meieriet kultursenter på Leknes. Blir det fullt hus, blir det over 300.000 kroner. Det skal øremerkes lydanlegg eller noe annet som gir gode kulturopplevelser, sier daglig leder Sigvald Rist i Lofotprodukt.

Selskapet som lager fiskeprodukter feirer i år sitt 20-årsjubileum.

20.- 21. september arrangeres årets Matfestivalen i Lofoten. "Nordnorsk helaften" er lagt til kvelden før selve matfestivalen åpner sine dører. Matfestivalen i regi av Lofothallen AS har som mål å utvide matrelaterte arrangementer rundt selve festivalhelgen.

Torsdag hadde Lofotprodukt, Lofothallen og Vestvågøy kommune kalt inn til pressekonferanse i rommet som skal bli foaje i kultursenteret. Der ble det servert brus og snitter, og informert om satsinger, jubileum og festkonsert.

- Dette er en gave til alle sammen, og perfekt timing, sier Richard Brattli i Vestvågøy kommune.

- Dette er virkelig et spleiselag. Jeg ønsker flere hadde vært som dere, sier kulturskolelærer Jørn Svendsen.

- Lofotprodukt tar utvidet samfunnsansvar, sier vestvågøyordfører Jonny Finstad.

Meieriet-gården på Leknes har en lang og innholdsrik historie. Blant annet holdt Lofotprodukt til der i perioden 2001-2010, før de flyttet til Storeidøya.

- Det var her vi gikk fra å være en bakgårdsbedrift, til å bli et landsdekkende selskap, sier Rist.

Vestvågøy kommune kjøpte gården, og er nå i gang med å lage kultursenter for 45 millioner kroner av den tidligere meierigården, og tar sikte på å bli ferdig med kultursenteret i årsskiftet 2015-2016.

Matfestivalen i Lofoten satser også videre, og har i år invitert utstillere fra hele Nord-Norge, de har utvidet samarbeidet med det lokale kulturlivet og har ny nettside og profilering.

- Matfestivalen besøkes av 3000 mennesker. Målet for oss er at vi ønsker å øke antallet utstillere og publikummere, sier daglig leder Roger Larsen i Lofothallen AS.

Billettene til festkonserten 19. september ble torsdag lagt ut på Lofothallens hjemmeside.

Artikkeltags