Gå til sidens hovedinnhold

– Krever kontroll av utenlandske vogntog døgnet rundt

Artikkelen er over 2 år gammel

Rødt Nordland krever kontroll på grensen av alle utenlandske vogntog.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Kombinasjonen av vogntog uten kjettinger og med såpeglatte dekk, kjørt av sjåfører på luselønn og uten erfaring med norske vinterforhold, er livsfarlig.

På toppen sitter transportkjøpere og lukker øynene - for her er det store penger å spare. Disse transportkjøperne må ilegges bøter som virkelig svir.

I Nordland opplever vi hver eneste vinter utforkjøringer, kollisjoner og farlige situasjoner på grunn av dette.

Les også

Utenlandske godsbiler en stor risiko: Full oppslutning om FrP-forslag i fylkestinget

 

Hovedproblemet er ikke utenlandske sjåfører, men at EU har sluppet løs lavtlønnskonkurransen over hele Europa - og at vi er del av dette gjennom EØS-avtalen.

Et stort og økende problem er kabotasjekjøring. Det betyr at utenlandske vogntog kjører innenlands i Norge, og på den måten presser ned prisen på veitransport.

Både Norsk Transportarbeiderforbund og Norges Lastebileierforbund har gjentatte ganger påvist hvordan dette fører til sosial dumping, utbredt kriminalitet og en alvorlig senkning av veisikkerheten.

Les også

Tar grep for trygge trailere: – Det er veldig trist når biler har hentet en last hos oss, og så kjører de utfor

 

Billigst mulig transport er forretningsmodellen i EUs indre marked.

Kontrollører i Statens vegvesen sier at nesten alt sjåførene må bruke penger på, slik som kjettinger, smøring og veihjelp, må de ta fra egen lønn.

Les også

Tynnslitt tillit til vogntog på norske vinterveier

 

I tillegg til at de kjører på luselønn, gjør kabotasjekjøringen at de overnatter i dagevis på rasteplasser mens de venter på nye oppdrag før de kjører tilbake til hjemlandet.

Konsekvensen av samferdselsministerens og andres blinde tiltro til EUs markedskonkurranse er livsfarlige tilstander på veiene.

I dag blir bare 1 prosent av vogntogene kontrollert på Svinesund. Det betyr at mange dødsfeller har fri adgang over grensen.

Les også

Politiets teori: Sjåfører låner kjetting for å unngå å bli hanket inn

 

For et par uker siden fikk 15 av 15 kjøretøy kjøreforbud da de ble stoppet for kontroll på Svinesund.

Nærmere 1000 utenlandske vogntog kolliderte med bilister på norske veier i fjor, viser tall fra forsikringsbransjen. I 80 prosent av tilfellene skyldtes det vogntogene.

Det er mer enn nok dokumentasjon på at kabotasjekjøring må forbys, og at kravet fra Rødt på Stortinget om kontroll av alle utenlandske vogntog på grensen er nødvendig og livsviktig.

Les også

Alexander (48) havnet i grøfta i Lofoten: – Klarer du å kjøre en slik bil på norske veier, er du flink, sier bilbergeren

 

Kommentarer til denne saken