– Nullutslippsfergene over Vestfjorden må bygges i Norge, mener Audun Lysbakken (SV).

– Det er meningsløst at stadig flere norske ferger bygges i utlandet. Vi må bygge norsk industri, sier han.

– Truet

Lysbakken gjestet Nordland AS sitt årsmøte i Bodø i helga, og får naturlig nok støtte av Nordland SVs stortingsrepresentant Mona Fagerås fra Vestvågøy.

– Innføring av elektriske ferger har vært en kjempesuksess som har skapt arbeidsplasser i Norge og gjort at vi er verdensledende i den teknologiutviklingen. Men den posisjonen er alvorlig truet når stadig flere norske ferger bygges i utlandet, poengterer hun.

Regjeringen legger snart ut fergeanbudet på for to ruter over Vestfjorden: Strekningen Bodø-Moskenes-Værøy og Røst.

Noe senere blir det el-ferge fra Bognes og Lødingen.

– Flere har kompetansen

Det var full jubel i SV da det ble kjent at de nye fergene i Vestfjorden skulle være nullutslippsferger. Men for ikke å stilne jubelen, må disse fergene også bygges i Norge, mener Fagerås og Lysbakken.

– Skal vi som nasjon lykkes med den grønne omstillingen, ikke minst på hydrogen som det er politisk enighet om at vi skal satse på, må regjeringen vise handlekraft, sier Lysbakken før Fagerås skyter inn:

– Det er flere norske verft som har kompetansen. Hvis de to hydrogenfergene mellom Bodø og Moskenes, Værøy og Røst blir bygget i Norge, vil de kunne bli et utstillingsvindu som viser at vi kan lede an i utviklingen av høyteknologiske, klimavennlige skip. Det er en vinn-vinn-situasjon, mener Fagerås.