Nedgang for papiravisene

Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Både Lofot-Tidende og Lofotposten gikk ned i opplag i 2013.

DEL

Opprinnelig publisert i Lofot-Tidende

Mediebedriftenes Landsforening la tirsdag frem de offisielle opplags- og lesertallene for 2013. De viser for Lofot-Tidende et opplag på 3950 eksemplarer i 2013. Det er en nedgang på 257 eksemplarer fra året før. Lesertallene for papirutgaven av Lofot-Tidende viser at 11.000 leser avisen.

Foreløpig foreligger det ikke offsielle lesertall for nettutgaven av Lofot-Tidende, men besøkstallene viser en økende tendens både på nett- og mobilutgaven av avisa.

-Vi er selvfølgelig alt annet enn tilfreds med opplagstallene, men vi ser virkelig frem til at det kommer offisielle lesertall for nettavisa vår. Våre egne trafikktall viser at det som er tapt på papir, er vunnet tilbake på nett og mobil. I hvert fall i et historisk femårsperspektiv, sier ansvarlig redaktør Rune Andreassen.

Les også: Opplagsras for avisene

Lofotposten går ned med 337 eksemplarer og ender på et opplag på 5797. Våganavisa øker i følge opplagstallene fra Landslaget for Lokalaviser med 20 eksemplarer til et opplag på 2563.

I landsdelen viser noen av de øvrige tallene at Avisa Nordland går ned med 802 eksemplarer, Nordlys går ned med 1477 eksemplarer. Fremover går ned med 371 eksemplarer, Bladet Vesterålen går ned med 357 eksemplarer, Saltenposten går ned med 66 eksemplarer. Andøyposten øker med 162 eksemplarer mens Hålogaland Avis øker med 45 eksemplarer.

Mediebedriftenes Landsforening melder at tendensen er digital fremgang og nedgang på papir.

- Nettutgavene som måles vokser med 5,5 prosent og de målte mobiltitlene vokser med hele 41 prosent, men det kjøpes fortsatt over 2 mill. eksemplarer av avisenes papirutgaver. Samlet sett styrker de fleste mediehusene sin markedsposisjon. Totalt falt opplaget i 2013 med 4,4 prosent, lesertallet falt med 3,7 prosent.

Landslaget for Lokalaviser melder om en samlet nedgang for sine aviser på 0,8 prosent.

– Vi gleder oss over at lokalavisene fremdeles står sterkt på papir, samtidig som de også satser på digitale plattformer. Vi skulle jo gjerne sett at gjennomsnittlig opplag økte, men en tilbakegang på under en prosent er vel nærmest oppsiktsvekkende sammenlignet med mange andre i avisbransjen. Dette viser at lokalavisene byr leserne på god og relevant journalistikk og at folk er opptatt av det som skjer i nærmiljøet sitt, sier generalsekretær Rune Hetland.

Artikkeltags