Blir utkonkurrert i Brasil

De siste fem-seks årene har eksporten av norsk klippfisk til Brasil sunket kraftig.

De siste fem-seks årene har eksporten av norsk klippfisk til Brasil sunket kraftig. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

De siste fem-seks årene har eksporten av norsk klippfisk til Brasil sunket kraftig.

DEL

Opprinnelig publisert i Lofot-Tidende

Tidligere hadde norsk klippfisk en markedsandel på 90 prosent, nå er den nede i 50 prosent.

Årsaken er nye og enklere produkter som er kommet på markedet fra land som Kina og Portugal, melder NRK.

Så mye som en tredel av den norske klippfisken ender opp på brasilianske matfat, og VM-nasjonen er Norges viktigste mottaker av salt- og klippfisk. Men mens totalmarkedet øker har Norge de siste årene ikke fått være med på veksten.

– Det er skremmende å se hvor fort utviklingen har gått. Vi har mistet store markedsandeler over en periode på bare fem til seks år, sier Johnny Håberg i Norges sjømatråd.

Han mener at økt velstand og en travlere hverdag for befolkningen i Brasil har ført til at forbrukerne har dårligere tid og velger produkter som er raske og enkle å tilberede.

Mens konkurrentene kan tilby ferdig utvannet klippfisk som er skåret opp i porsjonsbiter og som er laget av den billigere og lysere fiskearten Alaska pollock, så har norsk sjømatindustri stått på stedet hvil når det gjelder produktutvikling.

Den norske klippfisken taper fordi den er gammeldags, har mørkere farge og tar lengre tid å tilberede.

Utfordringen for norsk fiskenæring er at jo mer man videreforedler produktene, jo mer arbeidskraft kreves, og i Norge er den dyrere enn i mange andre land.

(ANB-NTB)

Artikkeltags