Ble plukket opp på «LinkedIn»

Gunn Iren Berg Svendsen søkte seg fram til profilen til Martin Sletten på «LinkedIn». Litt senere ble han ansatt i Jobzone.

Gunn Iren Berg Svendsen søkte seg fram til profilen til Martin Sletten på «LinkedIn». Litt senere ble han ansatt i Jobzone. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Slik påvirker sosiale medier din hverdag.

DEL

Opprinnelig publisert i Lofot-Tidende

[Bladet.no] Gunn Iren Berg Svendsen, daglig leder ved Jobzone Trøndelag, var representert på Navs jobbmesse i Stjørdal tirsdag. Sammen med Martin Sletten hadde hun det travelt på stand, for det kom mange nysgjerrige innom.

Sletten ble selv ansatt som personalkonsulent for drøye tre uker siden. Det ble han uten å søke på jobben i utgangspunktet.

– Vi lyste ut to stillinger og fikk inn 52 søknader. I tillegg bestemte jeg meg for å søke på nettet etter aktuelle kandidater. Etter et søk på «LinkedIn» fikk jeg opp 36 aktuelle navn, og jeg gikk gjennom alle CV-ene. Martin var den som utmerket seg, og jeg sendte han ei melding, forteller Gunn Iren Berg Svendsen.

«LinkedIn» er et sosialt nettverk som brukes hovedsakelig i forretningsøyemed. Tjenesten hadde 200 millioner registrerte brukere fra over 200 land ved inngangen til 2013, ifølge Wikipedia.

Martin gikk selv inn på profilen til Gunn Iren og fattet interesse for Jobzone. De to tok en kaffekopp og avtalte at han skulle komme på intervju.

– Martin var med på hele prosessen. Han måtte gjennom to intervjuer og ulike tester før han fikk tilbud om jobben i konkurranse med flere. I tillegg ansatte vi en personalkonsulent fra den opprinnelige søkerbunken, sier Gunn Iren Berg Svendsen.

Etter mange år som leder i rekrutteringsbransjen vet hun mye om hvordan sosiale medier påvirker hverdagen.

– Vi bruker nettet mer og mer. Du må bygge ditt eget omdømme med gode profiler på sosiale medier. Folk må være bevisste på hva som ligger ute om dem på nettet og hva det vil si, uttaler Berg Svendsen. (ANB)

Les hele saken på bladet.no

Artikkeltags