Kaprerdramaet over Bodø blir spillefilm: - Ikke alle er klare over hvor nært flyet var bakken

Passasjer gikk berserk med øks ombord i fly til Kato Air.

Passasjer gikk berserk med øks ombord i fly til Kato Air. Foto:

DEL

(Avisa Nordland) Norgeshistoriens mest dramatiske flykapring skal filmatiseres, og manusforfatteren er ingen ringere enn John Raake. Han har hatt stor suksess med dramatiske filmer som Bølgen og Skjelvet, og skriver nå på historien Flight 605, som utspant seg på flyturen mellom Narvik og Bodø i 2004.

Det skriver NRK Nordland.

29. september tok Kato Airs Dornier 228-maskin av fra Framnes lufthavn i Narvik, med retning Bodø lufthavn. Om bord var Brahim Boutaraa fra Algerie. Under flyvningen reiste Brahim seg opp og tok seg inn i cockpit hvor han angrep de to pilotene. Flyet var bare meter fra å styrte i bakken, men takket være to passasjerer klarte pilotene å holde flyet i lufta.

Fakta om angrepet på Kato Air:

Onsdag 29. september 2004 klokka 10.50 går en av de seks passasjerene på Kato Airs fly fra Narvik til Bodø inn i cockpiten og angriper flykaptein Stein Magne Lian og styrmann Kristian Markus Andresen med en turøks.

Flygerne blir slått i hodet, og to av passasjerene ser det foregår noe helt uvanlig framme i flyet. Fylkesråd Odd Eriksen og bilselger Trond Frantzen fra Narvik klarer å overmanne angriperen.

De to skadde flygerne hindrer mirakuløst at Dornier 228-212-maskinen styrter. Flyet er bare 50 meter over bakken og tidels sekunder fra å styrte ved Naurstad i Bodø kommune da flygerne gjenvinner kontrollen over flyet.

Umiddelbart etter landing i Bodø blir flykapreren arrestert av politiet. Han viser seg å være den algeriske asylsøkeren Brahim Bouteraa.

Passasjerer og piloter bringes til sykehus og legesjekk. Pilotene og Odd Eriksen er de mest skadde. Alle er tilbake i jobb igjen etter kort tid, fra få dager til noen uker.

Angriperen sier seg ikke skyldig. Tingretten dømte han først til 17 års fengsel, Hålogaland lagmannsrett reduserte det til 15 år i juni 2005. Han soner i Norge, og blir etter endt soning neste år sendt ut v landet.

Kato Air var et norsk flyselskap som fløy regionale ruter i Nord-Norge. Selskapet ble grunnlagt i 1995 og nedlagt i 2008. Kato Air hadde hovedbase på Harstad/Narvik lufthavn, Evenes. Luftfartstilsynet inndro 28. august 2008 lisensen til selskapets tekniske verksted . Det medførte flyforbud og alle selskapets fire fly ble satt på bakken.

– Dette er noe som burde fortelles. Det er ikke alle som er klare over dramatikken, og over hvor nært flyet var bakken. Det er snakk om to tiendedels sekunder, sier regissør Tomas Simonsen til NRK.

Simonsen er fra Narvik, og har jobbet med Flight 605 helt siden 2012. Nå jakter han på 15 millioner kroner for å få prosjektet i havn.

– Vi jobber nå med å samle inn det vi trenger for å starte innspilling. Vi har samtidig drevet med research lenge. Parallelt jobber vi med å få finansieringen på plass, og har et budsjett på om lag 15 millioner kroner, sier regissøren til NRK.

Øksedramaet på rute 605: Flyturen ingen glemmer

Artikkeltags