...
Regjeringen skal ikke forby Kinderegg likevel. Foto: Flickr.com/cocoinzenl

Kinderegget overlever

Regjeringen foreslår et markedsføringsforbud mot usunne varer for barn, men benekter at det vil bety at Kinderegg og Happy Meal blir forbudt.

Publisert 09.06.2012 kl 15:13 Oppdatert 09.06.2012 kl 15:18

Tips en venn på e-post:



– Vi skal selvsagt ikke forby Kinderegg, Kaptein Sabeltann Is eller Happy Meal. Vi er opptatt av å bidra til god helse hos barn og unge, men det innebærer selvsagt ikke at vi skal forby disse eller andre lignende produkter. Dette inntrykket har nå festet seg, og det er uheldig. Derfor vil jeg slå dette helt tydelig fast, sier helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen.

Helse- og omsorgsdepartementet sendte denne uken på høring en forskrift om at «markedsføring rettet mot barn og unge av energitette, salte og næringsfattige næringsmidler, er forbudt».

Forslaget er en kraftig innstramming av dagens lovverk som i første rekke forbyr TV-reklame rettet mot barn i beste barne-TV-tid, skriver Dagens Næringsliv.

I tillegg definerer departementet nå barn og unge som alle under 18 år, i motsetning til den tidligere 12-årsgrensen.

I ti punkter definerer departementet hva det skal legges vekt på når det skal vurderes om markedsføringen er rettet mot barn og unge. Et av dem er «bruk av tilleggsytelser, gaver, leker, kuponger, rabatter eller samleobjekter som kan appellere til barn og unge».

Har ikke bestemt seg

Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) bekrefter overfor Dagens Næringsliv at Happy Meal og Kinderegg er typiske eksempler som har vært diskutert i departementet under arbeidet med forskriften.

– Det skal fortsatt være lov å selge bokstavkjeks og Bamsemums, men i noen frokostblandinger med høyt sukkerinnhold er det små gaver, spesielle leketing som er rettet inn mot at foreldre skal kjøpe det til barna sine, sier Strøm-Erichsen til Dagens Næringsliv.

– Men det kan bli et forbud. Derfor er det viktig at forskriften nå er sendt på høring, sier Strøm-Erichsen.

For dumt

– Dette blir rett og slett for dumt. Arbeiderpartiets formynderstat kommer til uttrykk ved at man har liten tillit til at foreldrene selv vet best hva ungene skal spise eller ikke. Dette er hysteri. Arbeiderpartiet ønsker å fremstå som handlekraftig når det gjelder fedme blant unge, men dette er feilslåtte tiltak, sier Høyres familiepolitiske talskvinne Linda Hofstad Helleland til NTB.

Tiltak som virker er å spre informasjon blant foreldre og å fortsette jobben for fysisk aktivitet blant unge, mener Helleland.

– Høyres bekymring er det store frafallet i idretten blant unge i 10-12-årsalderen. Vi må legge til rette for arenaer til den uorganiserte idretten og et mangfold av fysisk aktivitet og idrett.

Helleland har liten tro på at forslaget blir vedtatt.

– Mange sier at denne regjeringen har gått tom for ideer, men de er i alle fall ikke tom for idiotiske ideer, for å si det slik. Jeg tror folk rister på hodet av dette, sier Helleland.

NHO vil ha dialog

NHO Mat og Drikke erkjenner at overvekt og fedme er et stort samfunnsproblem, men mener det ikke er behov for en ny forskrift om markedsføring.

– Nå som et forslag til ny forskrift har kommet, ser vi fram til å ha en god dialog med myndighetene i denne prosessen, sier Roald Gulbrandsen, direktør for næringspolitikk i NHO Mat og Drikke.

– Mat- og drikkeindustrien har samarbeidet med myndighetene om å kartlegge behovet for strengere reguleringer av markedsføring mot barn og unge. Vi mener resultatet av de ulike undersøkelsene som er gjort de seneste årene, viser at mat- og drikkeprodusenter overholder de frivillige retningslinjene for markedsføring mot barn og unge. Reklame rettet mot barn og unge er svært lite utbredt i dag, mener Gulbrandsen. (ANB-NTB)

På forsiden nå


...

Butikkstreiken trappes opp

Fra og med onsdag trapper Handel & Kontor opp streiken.

Promilletatt på Bøstad

Mann siktet for promillekjøring.

...

- Bra sesong

Statles rorbusenter er storfornøyd med året så langt.