...
Helsedirektoratet oppfordrer deg til å være tålmodig dersom du skal gå ned i vekt. Foto: Terje Pedersen, ANB

Ikke slank deg i januar

– Vil du ned i vekt, er det smart å ta tiden til hjelp, oppfordrer Henriette Øien i Helsedirektoratet.

Publisert 27.12.2011 kl 17:16 Oppdatert 27.12.2011 kl 17:20

Tips en venn på e-post:

Nytt år betyr gjerne forsetter om livsstilsendring. Helsedirektoratet, ved avdelingsdirektør Henriette Øien, oppfordrer deg til å være tålmodig.

– Hvis du skal varig ned i vekt, er det viktig å være motivert og innstilt på å endre livsstilen over tid, og ikke bli fristet til kortvarige kurer. Gradvise endringer som mestres over tid, øker sjansen for å lykkes, sier Øien.

Hun får medhold fra professor Haakon E. Meyer, leder av Nasjonalt råd for ernæring. Han forteller at flertallet av dem som går ned i vekt ved hjelp av kortvarige kurer, legger raskt på seg igjen det de har tapt.

– Svært mange nordmenn sliter med vekten. Det er viktig å understreke at de generelle kostanbefalinger for hva man vanligvis anbefales å spise, også gjelder dem. Et slikt kosthold har et mye bedre siktemål enn kun vekt, nemlig å forbygge kroniske sykdommer som hjerte- og karsykdommer, kreft og diabetes, sier Meyer.

Han understreker at en omlegging av levevanene til et sunnere og lettere kosthold som man kan leve med på lang sikt, er en langt bedre strategi enn kun å satse på kortsiktige slankekurer.

– Og glem ikke fysisk aktivitet. Det kan både påvirke vekta samt forebygge kronisk sykdom, sier Meyer.

Regelmessig fysisk aktivitet bedrer i tillegg den fysiske formen, gir økt overskudd, virker positivt på humøret, og er en kilde til sosialt samvær. Helsemyndighetenes anbefalinger om fysisk aktivitet til voksne og eldre er minst 30 minutter daglig moderat fysisk aktivitet eller minst 3 times moderat fysisk aktivitet i uken.

– En halv time kan høres mye ut, men aktiviteten kan deles opp i løpet av dagen. Anbefalingene inkluderer både trening som aerobics, eller en skitur, og generell hverdagsaktivitet som rask gange til buss eller barnehage. Det er lurt å velge de aktivitetene man liker, og huske på at litt er bedre enn ingenting, sier Øien.

De nasjonale anbefalingene fra helsemyndighetene er tilpasset ulike målgrupper. For overvektige som ønsker å forebygge vektøkning bør en være fysisk aktiv minst 60 minutter per dag med moderat og/eller høy intensitet.

– Vil du ned i vekt, er det smart å ta tiden til hjelp. Det er viktig å finne fram til mat- og aktivitetsvaner som du kan leve godt med etter at du har oppnådd ønsket vekt. Ikke gi opp selv om du ikke når alle målene du har satt med en gang, sier Øien.

Det viktigste prinsippet for dem som ønsker å gå ned i vekt, er å forbrenne mer energi enn man får i seg gjennom mat og drikke. Det er også viktig å begrense stillesitting så mye som mulig.

– Husk at hvis du faller for fristelsen til å spise godteri mens du slanker deg, eller dropper en treningsøkt, betyr ikke det at hele opplegget har gått i vasken. Fortsett bare som planlagt dagen etter, understreker hun. (ANB)

På forsiden nå


...

Gir mer til skogsveier

Landbruksminister Sylvi Listhaug mener det ligger store inntekter og venter i norske skoger.

...

Høyre-nei til OL

Oslos OL-drøm er knust.

...

- Kom til Rådhusplassen!

Torsdag kveld skal elever ved Leknes skole fortelle om hvorfor 800 kvinner daglig dør under fødsel i tema om "Glemte Kriser".

...

Disse fikk flest "likes"

Blant 60 påmeldte, konkurrerte fem arbeidsplasser i Lofoten om å få flest "likes" på sitt bilde og vinne billetter til standup-showet fredag.